3. Cecilia Fahlborg

Jag är född och uppvuxen i Malmö, flyttade till Ystad 1979.
Jobbar inom kommunen med arbetsmarknadsfrågor och har tidigare jobbat med personalfrågor inom den privata sektorn under många år. På fritiden reser jag gärna, har varit i 52 länder, läser en bra deckare och åker till fritidshuset i Småland.

Politiska mål

Ystad – en dröm för alla!
Vi lever i ett semesterparadis. Varje år kommer tusentals människor till Ystad för att bada vid de fina stränderna, uppleva kultur, film och musik, strosa i den fina stadskärnan eller handla i någon av alla våra gårdsbutiker.För att locka fler till Ystad krävs att vi tar tillvara våra värden.

Turist- och besöksnäringen
Detta är vår största och viktigaste näring i Ystad som vi måste fortsätta att utveckla för att locka ännu fler besökare. Vi ska fortsätta strandfodra för att behålla de fina stränderna och vi ska bevara och underhålla vår fina stadskärna. Vi ska ge näringslivet bra förutsättningar för att utvecklas ännu mer.

Kultur, film och musik
Ystad har många kulturvärden. Vi har fina och vackra hus, vi har en blomstrande filmindustri och vi har ett stort utbud av musik och teater. Det är viktigt att vi bevarar vårt kulturarv för kommande generationer. Vi ska vara med och satsa inom filmbranschen för att locka nya och spännande projekt. Musik, teater och många andra evenemang är viktiga för Ystad som kulturstad.

Tillväxt
Tillväxt stavas jobb. Inom turist- och besöksnäringen arbetar många av våra medborgare, främst inom restaurang och logi. En stor del av dessa är ungdomar. Det är självklart att vi ska behålla halverad arbetsgivaravgift för dem och den låga restaurangmomsen som ger fler gäster vilket genererar fler arbeten.
Infrastrukturfrågorna är en naturlig del av vår regions utveckling. Jag vill medverka till att vi ökar tillgängligheten både genom tåg, vägar och cykelvägar men också genom fortsatt satsning på bredband i hela kommunen.

Politiska uppdrag 2015-2018
Kommunfullmäktige, ledamot